Toen contant geld steeds vaker het veld ruimde voor betaalkaarten, maakten ontwerpers René van Geer en Marianne van Sasse Ysselt in 1997 hun eerste wallet: de Secrid Bodycard. Het was toen nog een bijproduct van hun succesvolle ontwerpstudio Spirid; het idee was ontstaan in de loze uurtjes. In 2008 zorgde de kredietcrisis voor een ommekeer. De ontwerpopdrachten droogden op. Met 25 jaar ervaring met het ontwerpen van producten voor anderen, was dat het moment om hun droom te volgen: het bouwen van een eigen merk om mensen anders te laten kijken naar de inhoud van hun broekzak. Anno 2021 werken er ruim 100 mensen bij Secrid en liggen hun producten in meer dan 5000 winkels in de hele wereld. Intellectueel Eigendom (IE) is doorslaggevend voor hun succes.
Michelle van Geer over het succesvolle Secrid:
“Voor Secrid is Intellectueel Eigendom (IE) doorslaggevend voor ons succes.”
Dochter Michelle heeft een juridische achtergrond en houdt zich binnen Secrid onder meer bezig met IE. “Met onze achtergrond in technisch en industrieel ontwerpen speelde IE van meet af aan een belangrijke rol in ons familiebedrijf. Zowel, octrooi, merkenrecht, model en andere rechten. Op dit moment spelen die rechten allemaal nog steeds een belangrijke rol, maar vooral merk en octrooi.
We hebben voor de start van ons bedrijf Secrid meteen ons merk Secrid vastgelegd. We hadden verschillende namen bedacht voor verschillende productlijnen. We hebben meteen de merknaam Secrid vastgelegd in de belangrijkste markten; in de landen waar we actief wilden zijn. Dat ging eigenlijk best soepel. Dat is fijn aan het werken met een professionele partij. Ze weten precies wat ze moeten doen. Zo checken ze ook of het merk al geregistreerd is en of het niet teveel lijkt op een al bestaand merk.”
Het octrooi is tot stand gekomen gedurende ons ontwerpproces. Het eerste octrooi dat werd aangevraagd was voor de Card Protector. “Octrooi was een belangrijk onderscheidend punt voor ons product. We zien dat er aanbieders van vergelijkbare producten in de markt zijn die ons octrooi respecteren, maar er zijn ook aanbieders die onze technieken gebruiken. Die kunnen we daarop aanspreken. De meerwaarde van IE is voor Secrid heel groot geweest. Michelle vervolgt: “Door de octrooien kunnen we aan de consument laten zien dat wij de leverancier zijn van het originele product en ook de kwaliteit garanderen die daarbij hoort. We voorkomen dat er ruis in de markt ontstaat.”
“IE is voor ons de aanjager van innovatie bij uitbreiding van onze portfolio. In de toekomst willen we andere producten introduceren die de inhoud van de handtas en broekzak beter organiseren. Bij die innovaties willen we zeker weten of op onze bedachte technieken ook octrooi aan te vragen is, zodat we ook echt iets nieuws in de markt zetten. Daarmee versterken we ons merk. Het moet natuurlijk technisch en mechanisch een vernuftig product zijn. Dat is voor ons een toets om te beoordelen of het vernieuwend genoeg is. We gebruiken octrooi dus ook om onszelf uit te dagen.”
“Wat ik ondernemers mee zou willen geven? Kijk voordat je een product introduceert goed welke aspecten van IE jou kunnen helpen. Voor Secrid is IE écht de kroon op ons werk. IE is niet alleen de motor achter onze vernieuwingen, maar IE heeft het ons mogelijk gemaakt te groeien als bedrijf zoals we gegroeid zijn.”
In deze verhalen vertellen ondernemers waarom Intellectueel Eigendom bepalend is voor hun succes.
Kijk in de laptoptas en ontdek wat IE voor jou kan betekenen. Intellectueel Eigendom (IE) is de verzamelnaam voor een aantal rechten die je als ondernemer echt verder helpen als je er goed gebruik van maakt. In de laptop-tas vind je een overzicht van die rechten met uitleg over wat jij er als ondernemer aan hebt.
Kijk in de laptoptasAlle IE-rechten overzichtelijk bij elkaar.
In deze cases leggen ondernemers uit waarom het Intellectuele Eigendom bepalend is geweest voor hun succes